Κάτω από την ομπρέλα των δράσεων του Θεατρικού Καταφυγίου του, ο ΘΟΚ διοργανώνει και πάλι σειρά από εργαστήρια, κάθε Τετάρτη, με στόχο την προσφορά γνώσης και τη διάχυση εμπειριών, σε επαγγελματίες του θεάτρου, εκπαιδευτικούς ή και απλούς λάτρεις που επιθυμούν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους.
Τα εργαστήρια προσφέρονται σε περιορισμένο αριθμό συμμετεχόντων, με πολύ μικρό αντίτιμο, κάθε Τετάρτη απόγευμα, 4.00-7.00 μ.μ. στο Κτίριο ΘΟΚ (χώρος Παλαιού ΓΣΠ).
Περιγραφές Εργαστηρίων
1 Φεβρουαρίου
Το παιχνίδι, όχι ως ζέσταμα ή διάλειμμα αλλά ως το κυρίως θέμα, με τους δικούς του κανόνες και απαραίτητες διαδικασίες, εστιάζοντας στην προσωπική ελευθερία, την σχέση μεταξύ δημιουργών/ατόμων, την ανάγκη και τους τρόπους να διατηρηθεί η φρεσκάδα στην επικοινωνία με το κοινό. Σκοπός αυτού του εργαστηριού θα είναι να ανακαλύψουν οι συμμετέχοντες μερικά από τα πιο βασικά εργαλεία στο θέατρο - επικοινωνία, αμεσότητα, ομαδικότητα, ανθεκτικότητα - μέσω της ανεμελιάς και της ελευθερίας του παιχνιδιού.
To εργαστήρι απευθύνεται σε Άτομα θεάτρου και φοιτητές.
Εμψυχώτρια η δημιουργός και περφόρμερ Λουκία Πιερίδου.
8 Φεβρουαρίου
Το Θέατρο ως εργαλείο της Διδακτικής των Μαθηματικών.
Στο βιωματικό αυτό εργαστήρι οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν πρακτικές τεχνικές για τη διδασκαλία των μαθηματικών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Θα στηριχτούμε σε μια ιστορία του Ευγένιου Τριβιζά και θα επεξεργαστούμε μαθηματικές έννοιες με όχημά μας το Θέατρο στην Εκπαίδευση. Μέσα από ενεργητικά παιχνίδια, δραματοποιημένη αφήγηση και υπόδηση ρόλων, οι συμμετέχοντες θα πάρουν ιδέες ως προς το πώς το μάθημα των μαθηματικών μπορεί να αποκτήσει βιωματικό χαρακτήρα, ώστε οι μαθητές τους να κατανοήσουν πρωτομαθηματικές έννοιες και να διασκεδάσουν.
Το εργαστήρι απευθύνεται σε δάσκαλους, νηπιαγωγούς και θεατροπαιδαγωγούς. Εμψυχώτρια η Δρ. Νάντια Τομασίδου, Θεατροπαιδαγωγός.
15 Φεβρουαρίου
Δημιουργία ρόλου για χαρακτήρες κινουμένων σχεδίων.
Ανάλυση ρόλου, δημιουργία χαρακτήρα, η δουλειά του ηθοποιού, για χαρακτήρες animation. Πώς ο animator θα δώσει στους χαρακτήρες του τα εφόδια που παρέχει η δουλειά του ηθοποιού προκειμένου να δημιουργήσει ένα ρόλο. Το εργαστήρι απευθύνεται σε animators, φοιτητές, ηθοποιούς.
Εμψυχωτές η Μαγδαλένα Ζήρα, σκηνοθέτις και ο Γιώργος Τσαγγάρης, γραφίστας, καλλιτεχνικός Διευθυντής του Animafest Κύπρου.
22 Φεβρουαρίου
Θέατρο των Καταπιεσμένων: Οι Μάσκες του Καταπιεστή.
Ένα θεατρικό εργαστήρι που επιστρατεύει τεχνικές απ' το οπλοστάσιο του Θεάτρου των Καταπιεσμένων για να εκπαιδευτούν οι συμμετέχοντες/ουσες να διακρίνουν ορατούς κι αδιόρατους μηχανισμούς χειραγώγησης και καταπίεσης και να εξασκηθούν, μέσω θεατρικών αυτοσχεδιασμών, στην αντιμετώπισή τους στην καθημερινή ζωή.
Απευθύνεται σε όλους.
Εμψυχωτής ο Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου, εκπαιδευτής του Θεάτρου των Καταπιεσμένων.
1 Μαρτίου
Η αυτού μεγαλειότης Ελισάβετ Ανδρομέδα Φρίνη Καϊσία Ρούμπα Καρούμπα και το μυστικό της.
Ένα εργαστήρι, ένα παραμύθι με μόνο γραμμένη την αρχή, καλεί τους συμμετέχοντες να φτιάξουν ένα μικρόκοσμο κοινωνίας και μέσα από την συνεργασία και την αλληλεπίδραση στο πλαίσιο της ομάδας και των χαρακτήρων που θα υιοθετήσουν να βρουν λύση και να βοηθήσουν τον πρωταγωνιστή της ιστορίας. Η λύση οδηγεί αβίαστα στην σύνταξη διαφόρων κειμενικών ειδών όπως είναι ένα ποίημα, ένα τραγούδι ή μια συνταγή. Και όλα αυτά για να καταλήξουν στο νόημα που έχει η αγάπη για όλους μας!
‘...Γι’ αυτό, μικροί και μεγάλοι όλου του κόσμου, όλων των ηλικιών, αν λατρεύετε την περιπέτεια μπείτε στο παραμύθι μαζί μας και βοήθηστε μας να δημιουργήσουμε το τέλος!’
Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς προδημοτικής και δημοτικής εκπαίδευσης. Το εργαστήρι συμβαδίζει με τους στόχους του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, από το οποίο έχει πάρει έγκριση για παρουσίαση στα σχολεία.
Εμψυχώτριες οι δασκάλες και εμψυχώτριες θεατρικών εργαστηρίων Μαρία Σωκράτους και Μικαέλλα Θεοδουλίδου, που είναι και ηθοποιός.
8 Μαρτίου
Μετα-μόρφωση.
Με αφορμή τη μέρα της Γυναίκας, το εργαστήρι αφιερώνεται αποκλειστικά σε γυναίκες. Πρόκειται για εργαστήρι θεατρικού παιχνιδιού για προσωπική ανάπτυξη, που διαμορφώθηκε από και απευθύνεται προς τις γυναίκες. Μέσα από 4 φάσεις θα χαλαρώσουμε, θα απελευθερώσουμε το συναίσθημα και τη φαντασία μας και θα συνεργαστούμε για να επεξεργαστούμε ρόλους που μας αφορούν και που μπορεί να είναι καλά κρυμμένοι... Θα οραματιστούμε την αλλαγή που επιζητούμε και ίσως να μπορέσουμε τελικά να μετα-μορφωθούμε!
Εμψυχώτρια η Βάσω Αριστείδου, εκπαιδευτικός με διδακτορικό στον τομέα ‘Θεατρικό παιχνίδι και Δημιουργικότητα’.
15 Μαρτίου
Βασικά στοιχεία σκηνοθεσίας, η ανάγνωση του κειμένου και τα πρώτα πρακτικά βήματα για το ανέβασμα ενός έργου. Το εργαστήρι είναι ανοικτό σε όποιον ενδιαφέρεται να μάθει περισσότερα για τη σκηνοθεσία, εκπαιδευτικούς, μέλη ερασιτεχνικών θιάσων, ευρύ κοινό.
Εμψυχώτρια η Αθηνά Κάσιου, σκηνοθέτις.
22 Μαρτίου
Ταξίδι στον κόσμο των παραμυθιών μέσα από το εκπαιδευτικό δράμα.
Εισαγωγή και επεξεργασία σημαντικών εννοιών και αξιών για τα παιδιά (φόβος, ζήλεια, ναρκισσισμός, εγώ και οι άλλοι κλπ) με αφετηρία τα κλασικά παραμύθια και την κοινωνική τους διάσταση.
Στόχοι:
• Να ταξιδέψουν στον μαγικό κόσμο των παραμυθιών.
• Να γνωρίσουν την παιδαγωγική αξία του παραμυθιού.
• Να χρησιμοποιήσουν τις τεχνικές του εκπαιδευτικού δράματος για να διδάξουν το παραμύθι και τους συμβολισμούς του.
• Η πρακτική εφαρμογή των τεχνικών του εκπαιδευτικού δράματος από τους ίδιους του εκπαιδευτικούς.
• Τα παιδιά μέσα από τους ρόλους τους, να ενεργοποιήσουν τη φαντασία αλλά και την κρίση τους.
Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς προδημοτικής και δημοτικής εκπαίδευσης, σε εμψυχωτές θεάτρου, φοιτητές παιδαγωγικών και άτομα που ασχολούνται με παιδιά.
Εμψυχώτριες η Έλενα Πολυβίου και η Μαρία Αναστασιάδου.
29 Μαρτίου
Παίγνια και λόγος.
Η φωνή είναι ένα μέσο που εξωτερικεύει τον εσωτερικό μας κόσμο. Ο χειρισμός του προφορικού λόγου είναι Τέχνη και Τεχνική.
Το Θέατρο ως εργαλείο και οδός θα δώσει την ευκαιρία να έρθουν οι συμμετέχοντες/ουσες σε επαφή με βιωματικές δραστηριότητες καλλιέργειας της ορθοφωνίας, της σωστής αναπνοής και της εν γένει καλλιέργειας της προφορικής έκφρασης, στάσης και άτυπης επικοινωνίας. Θα γίνει επίσης χρήση κειμένων και ασκήσεων καλλιέργειας των εκφραστικών μέσων.
Απευθύνεται κυρίως σε επαγγελματίες που έχουν πρωταρχικό τους εργαλείο το λόγο και την έκφραση. Δεν απαιτούνται προϋπάρχουσες γνώσεις και εμπειρία. Οι συμμετέχοντες/ουσες καλούνται να έχουν μαζί τους άνετα ρούχα και παπούτσια καθώς και ένα βιβλίο το οποίο και θα χρησιμοποιηθεί για την ενεργοποίηση του διαφράγματος.
Εμψυχώτρια η Θέκλα Καρίττεβλη, εκπαιδευτικός και θεατροπαιδαγωγός MA in Theatre Education and Theatre Making and Culture.
5 Απριλίου
Χαρτόκουτα, σακούλες και χαρτί.
Οι συμμετέχοντες παίζουν και μεταμορφώνουν υλικά και αντικείμενα καθημερινής χρήσης (χαρτόκουτα, χαρτί, σακούλες) εντάσσοντάς τα με ουσιαστικό τρόπο στη θεατρική διαδικασία και όχι μόνο χρησιμοποιώντας τα ως σκηνικά ή ενδυματολογικά στοιχεία. Έμφαση θα δοθεί στο πώς τα υλικά αυτά μπορούν να έχουν κυρίαρχο ρόλο από τα πρώτα στάδια της θεατρικής δημιουργίας. Οι συμμετέχοντες θα κληθούν να αναλάβουν πρωτοβουλίες και μέσα από το παιχνίδι να γίνουν συν-δημιουργοί μιας θεατρικής δράσης. Το εργαστήρι απευθύνεται σε ενήλικες με ενδιαφέρον για το θέατρο και ειδικότερα σε εκπαιδευτικούς (νηπιαγωγούς, δάσκαλους δημοτικής εκπαίδευσης και καθηγητές μέσης εκπαίδευσης) που θα επιθυμούσαν να χρησιμοποιήσουν εργαλεία του θεάτρου στη διδασκαλία τους ή που συμμετέχουν στην προετοιμασία και το ανέβασμα παραστάσεων στα σχολεία.
Εμψυχώτριες η Νικολέττα Βερύκιου και η Έλενα Παυλίδου, ηθοποιοί και εμψυχώτριες θεατρικών εργαστηρίων.
12 Απριλίου
Χορογραφώντας εν αγνοία μας.
Εξερευνώντας τις δυνατότητες του σώματος ως εκφραστικό μέσο, οι συμμετέχοντες μέσα από task-based ασκήσεις θα οδηγηθούν βήμα-βήμα στη δημιουργία μικρών χορογραφικών μοτίβων χωρίς ωστόσο να χρειαστεί να σκεφτούν χορογραφικά. Στόχος του εργαστηρίου είναι να προτείνει τρόπους για τη δημιουργία απλών κινησιολογικών μοτίβων που μπορούν να αποτελέσουν ενδιαφέρον παραστασιακό υλικό τόσο σε επίπεδο ερασιτεχνικής όσο και επαγγελματικής παράστασης.
Το εργαστήρι απευθύνεται σε επαγγελματίες του χώρου, εκπαιδευτικούς αλλά και σε οποιονδήποτε ενδιαφέρεται να εξερευνήσει εναλλακτικούς τρόπους αξιοποίησης του σώματος στη σκηνή.
Εμψυχώνει: Ροδιά Βόμβολου
19 Απριλίου
Μικρό μωρό στη ζούγκλα.
Ένα εκπαιδευτικό θεατρικό διαδραστικό εργαστήρι που καλλιεργεί την εκτίμηση και τον σεβασμό προς την κουλτούρα και τα ήθη και έθιμα των λαών της Αφρικής μέσα από αφρικάνικα τραγούδια, λέξεις και παιχνίδια αφρικάνικης προέλευσης βιώνοντας τα με ένα τρυφερό και όμορφο τρόπο. Ένα εργαστήρι με έμφαση στην αναπαράσταση εικόνων καθώς και την μετατροπή των λέξεων σε κίνηση. Ένα εργαστήρι που προκαλεί τον καθένα, μικρό και μεγάλο να ερμηνεύσει οπτικά και ακουστικά ερεθίσματα, να επιχειρηματολογήσει για την επίτευξη των στόχων του, να διατυπώσει συνθετικές κρίσεις του τύπου ‘αν – τότε’, να διαβλέψει κίνητρα και να διακρίνει το σκοπό που χρησιμοποιούνται, να συνεργαστεί και να αλληλεπιδράσει ως μέλος μιας ομάδας για την πραγματοποίηση των αναγκών της δράσης. Όλα αυτά δηλαδή που χρειάζεται να ξεκινήσουν να αναπτύσσουν τα παιδιά από πολύ μικρή ηλικία μέσα από ένα διαδραστικό θεατρικό εργαστήρι με ένα τρυφερό και όμορφο τρόπο.
Το εργαστήρι απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς προδημοτικής και δημοτικής εκπαίδευσης
Εμψυχώτριες η Μαρία Σωκράτους, δασκάλα και εμψυχώτρια θεατρικών εργαστηρίων και η Μαρίνα Συμεού, θεατρολόγος και εμψυχώτρια θεατρικών εργαστηρίων.
26 Απριλίου
Από το Θεατρικό Παιχνίδι στο Δράμα με οδηγό την ομάδα.
Με εκκίνηση το Θεατρικό Παιχνίδι και μέσα από μία σειρά θεατρικών πρακτικών (θεατρικές ασκήσεις, παντομίμα, αυτοσχεδιασμός, picture theatre, κτλ) οι συμμετέχοντες καταλήγουν, μέσα από τη δράση και την προσωπική συμμετοχή, στο Δράμα, έχοντας ως όχημα την ομάδα που έχουν δημιουργήσει και τη δυναμική της. Το εργαστήριο είναι διαδραστικό και βιωματικό. Οι συμμετέχοντες πρέπει να φορούν άνετα ρούχα (φόρμες, κολάν) και αθλητικά παπούτσια ή κάλτσες.
Το εργαστήριο απευθύνεται στο ευρύ κοινό (ηλικίας 18+), για την παρακολούθησή του δεν είναι απαραίτητη καμία γνώση των θεατρικών πρακτικών, μπορεί ωστόσο να συμμετάσχει και εξειδικευμένο κοινό (εξαιρετικά βοηθητικό είναι για εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, οι πρακτικές του μπορούν να εφαρμοστούν στη διδασκαλία παιδιών).
Εμψυχώτρια η Στέλλα Κωστοπούλου, Θεατρολόγος – Ηθοποιός
3 Μαΐου
«Με τη λέξη, τη λαλιά και με δυο χέρια» (επανάληψη λόγω της μεγάλης ζήτησης): Στα πλαίσια του εισαγωγικού βιωματικού εργαστηρίου, οι συμμετέχοντες/ουσες έρχονται σε επαφή με ποικίλες τεχνικές αφήγησης και εξοικειώνονται με όλα τα απαραίτητα εργαλεία για την ενασχόληση τους με την τέχνη της αφήγησης. Μεταξύ άλλων, θα έχουν την ευκαιρία, να μυηθούν βιωματικά σε ποικίλες αφηγηματικές τεχνικές, να μελετήσουν τεχνικές προφορικής αφήγησης, να ασχοληθούν βιωματικά με το ρυθμό και τη μουσικότητα της αφήγησης και να αναπτύξουν τα εκφραστικά τους μέσα: σώμα, φωνή, χειρονομίες / μιμική.
Το απευθύνεται σε επαγγελματίες ή μελλοντικούς επαγγελματίες της εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων, σε γονείς, σ’ όσους ασχολούνται με ομάδες (εμψυχωτές, team leaders, εκπαιδευτές, κ.α.) και σε οποιοδήποτε/οποιαδήποτε επιθυμεί να ξαναπιάσει την κόκκινη κλωστή…
Εμψυχώτρια η Μαρίνα Κατσαρή αφηγήτρια-θεατροπαιδαγωγός.
Συμβολικό κόστος συμμετοχής σε κάθε εργαστήρι: 6 Ευρώ
Στους συμμετέχοντες δίνεται δίπλωμα συμμετοχής.
Για δηλώσεις συμμετοχής οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να καλούν στο ταμείο ΘΟΚ, 77772717 μέχρι τις 12 το μεσημέρι της μέρας διεξαγωγής του κάθε εργαστηρίου.
Για περισσότερες λεπτομέρειες για τα εργαστήρια μπορείτε να αποταθείτε στο Τμήμα Θεατρικής Ανάπτυξης ΘΟΚ, τηλ. 22864320 ή στο mmaleni@thoc.org.cy