Μαρία Δίπλαρου
Τζείνες τζιαι ο δαίμων της πορνείας, της Μαρίας Δίπλαρου
«Ἐξήγησις τῆς γλυκείας χώρας Κύπρου, ἡ ΄ποῖα λέγεται Κρόνακα, τουτἒστιν Χρονικόν» του Λεόντιου Μαχαιρά από τη νεοελληνική απόδοση – επιμέλεια του Άντρου Παυλίδη.
Το Έργο
- Έτος συγγραφής: 2025
- Είδος/Genre: Τραγικωμωδία. Είναι γραμμένο με ομοιοκατάληκτους στίχους σε ιαμβικό, δεκαπεντασύλλαβο στη σύγχρονη κυπριακή διάλεκτο.
- Αριθμός πράξεων/σκηνών: Έξι (6) Σκηνές
- Σκηνογραφικές πληροφορίες/Χώροι: Δεν υπάρχουν προκαθορισμένες εναλλαγές χώρου – εναπόκειται στη σκηνοθεσία κατά πόσο στα σημεία που εκτυλίσσονται σε παρελθοντικό χρόνο θα τα αποδοθούν με άλλο σκηνικό πλαίσιο.
- Επί σκηνής είναι δύο ποιητάρισσες - περιοδεύουσες επαγγελματίες αοιδοί – που συνήθως αξιοποιούσαν λαϊκές συγκεντρώσεις με κόσμο για να απαγγείλουν- τραγουδήσουν τα ποιήματα τους (βλ. κάποια γιορτή, πανηγύρι).
- Κυρίαρχο χαρακτηριστικό στην εξιστόρηση αυτής της ιστορίας είναι ο ρυθμός. Αποσπάσματα του έργου θα μπορούσαν να εκφέρονται με τη συνοδεία ζωντανής μουσικής. Το έργο εμπεριέχει τραγούδια.
- Αριθμός Χαρακτήρων: 2 συνολικά (γυναίκες)
- Άλλες πληροφορίες για τον αριθμό ηθοποιών που χρειάζεται για να υποδυθούν τους χαρακτήρες: Οι δύο ηθοποιοί θα καλεστούν να υποδυθούν και άλλους ρόλους όπως: ρήγαινα Ελεονώρα της Αραγωνίας, βασιλιά Πέτρος Α’, Ιωάννα ντ’ Αλεμάν
- Πιθανή διάρκεια: 45 λεπτά
- Πληροφορίες επικοινωνίας για το έργο: maria.diplarou22@gmail.com, 99 084 004, Μαρία Δίπλαρου
Περίληψη
Δύο ποιητάρισσες διηγούνται στην κυπριακή διάλεκτο με έρρυθμο τρόπο τα γεγονότα της αυλής του μεσαιωνικού βασιλείου των Λουζινιάν στην Κύπρο σχολιάζοντας τα με τον δικό τους φακό. Ο βασιλιάς Πέτρος Α’ αφότου τον ‘κυρίευσε’ ο δαίμονας της πορνείας – όπως συνήθιζε να κάνει άλλωστε αυτός ο δαίμονας στους άντρες – ‘αμάρτησε’ και με μια ευγενή αρχόντισσα. Όταν ο Πέτρος φεύγει για την Ιταλία, η Ελεονώρα, βρίσκει ευκαιρία να πάρει εκδίκηση για τα αμαρτήματα του. Πρώτος στόχος της είναι να κάνει την Ιωάννα να αποβάλει το μωρό του βασιλεία, ενώ μετά την ρίχνει σε μια σκοτεινή φυλακή. Έμπιστοι πληροφορούν τον Πέτρο για τα όσα συμβαίνουν στο ανάκτορο, ενώ δακτυλοδείχνουν τη ρήγαινα για τις συζυγικές ασέβειες της. Ο βασιλιάς στέλνει ένα πολύ οργισμένο γράμμα.
Τι ακολουθεί μετά; Και τι σχέση έχει αυτή η ιστορία του μεσαίωνα με εμάς;
Η έμφυλη διάσταση της απιστίας και όχι μόνο, τα κακώς κείμενα της εποχής του τότε και του σήμερα, με εύπεπτο καυτηριασμό.
Διαβάστε απόσπασμα του έργου ΕΔΩ
Σχόλιο Συγγραφέα
Πως αυτή και το σώμα της γίνεται αντιληπτή από την κοινωνία, αλλά και από την ίδια;
Πως αυτός και το σώμα του γίνεται αντιληπτός από την κοινωνία, αλλά και από τον ίδιο;
Αιώνες μετά, τι αλλάζει και τι μένει ίδιο;
Τι σκέψεις συνοδεύουν τη φράση ‘έγκλημα πάθους’ και ποιες τη φράση ‘ο δαίμονας της πορνείας’;
Το έργο επιδιώκει να αγκαλιάσει το γυναικείο ζήτημα. Η αναδιατύπωση του λόγου του Μαχαιρά και ο ταυτόχρονος σχολιασμός και παραλληλισμός με τη σημερινή κατάσταση στη σχέση των φύλων, επιδιώκει να υπογραμμίσει την ανάγκη του αγώνα για πλήρη χειραφέτηση της γυναίκας. Κύριος άξονας είναι η υπογράμμιση της ανάγκης για ουσιαστική βελτίωση της θέσης της γυναίκας και η άσκηση κρητικής στην προπαγάνδα που ισχυρίζεται ότι κατακτήθηκε η πλήρη ισότητα και ισοτιμία με τον άνδρα. Προσπάθεια γίνεται να σχολιαστούν επίσης οι δυναμικές που δημιουργούνται ανάμεσα σε άτομα του ίδιου φύλου ως απόρροια του καλά εμποτισμένου αφηγήματος.
Το εν λόγω έργο επιδιώκει να είναι ένα κάλεσμα για παραλληλισμούς, συγκρίσεις και κριτική της στάσης της κοινωνίας που εξιστορεί ο Μαχαιράς με την κοινωνία του σήμερα.